W dzisiejszym artykule poruszę dosyć popularny temat wosków samochodowych. Dostaję zapytania dotyczące tego, jaki wosk samochodowy wybrać, jak nakładać wosk samochodowy – w tym krótkim poradniku postaram się odpowiedzieć na te pytania i rozwiać Wasze wątpliwości.
Jaki wosk samochodowy wybrać?
To jedno z najpopularniejszych pytań, na które nie ma jednoznacznej i uniwersalnej odpowiedzi. Wybór właściwego produktu jest zawsze uzależniony od rozmaitych czynników. Przede wszystkim należy wiedzieć po co w ogóle stosuje się wosk samochodowy. Pierwszym powodem jest ochrona lakieru i całej karoserii przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych. Dobry wosk samochodowy tworzy powłokę hydrofobową, czyli warstwę, która powoduje kropelkowanie, przez co woda łatwiej spływa z powierzchni samochodu. Dzięki temu wszelkie zanieczyszczenia, które trafiają na karoserię wraz z deszczem, błotem, śniegiem czy wodą z kałuż będą łatwiej „spływały” z samochodu zamiast przywierać do karoserii. Ma to szczególne znaczenie w okresie zimowym, kiedy na ulicach do odladzania powszechnie stosowana jest sól drogowa – czynnik zabójczy dla naszego lakieru i elementów metalowych. Zimą nasz samochód jest także narażony na mróz – najlepiej dla samochodu byłoby, gdyby na jego powierzchni znajdowało się jak najmniej wody w momencie gdy temperatura spadnie poniżej 0 stopni Celsjusza. Dobra powłoka hydrofobowa jest w stanie mocno przyspieszyć proces osuszania. Wosk chroni także przed szkodliwym wpływem promieniowania UV. Drugim powodem stosowania wosku samochodowego jest czynnik estetyczny. Woski nadają powierzchniom lakierowanym wysokiego połysku, dzięki czemu nasz samochód sprawia wrażenie nowszego i bardziej zadbanego.
Skoro wiemy już po co stosuje się wosk, możemy określić oczekiwania jakie mamy wobec produktu. W sezonie wiosenno-letnim nasze samochody z reguły są czystsze: mniej pada, jest mniej kałuż i wszystko szybciej schnie po deszczu. Nie mamy także soli drogowej, jest za to słonecznie. To dobry moment aby uwydatnić blask naszego lakieru i zastosować wosk, który mocno nabłyszczy karoserię. Istnieje grupa produktów, które charakteryzują się niższą trwałością i słabszą powłoką hydrofobową, ale oferują nam lustrzaną powierzchnię. Z reguły są to woski, które w składzie zawierają w większości naturalny wosk Carnauba. Do tej grupy zaliczają się między innymi: Soft 99 Authentic Premium czy Dodo Juice Purple Haze. Będą to produkty idealne na lato, co nie znaczy, że nie można stosować ich w innych okresach roku. A co z sezonem jesienno-zimowym? Wiele osób zastanawia się: jaki wosk samochodowy na zimę. Na tę część roku polecam zdecydowanie produkty, który wytwarzają silną powłokę hydrofobową i charakteryzują się wysoką trwałością. Z reguły są to mieszanki wosku Carnauba i syntetycznych polimerów, lub produkty całkowicie syntetyczne. Na zimę rekomenduję legendarny wosk Collinite 476s, który ma ogromną rzeszę zwolenników na całym świecie: tworzy wysoki połysk, silną powłokę ochronną a jego trwałość sięga 10 miesięcy na samochodzie używanym na co dzień. Idealnym wyborem będzie także wosk w płynie Meguiar’s Hybrid Ceramic Wax, który również zapewni długotrwałą i silną ochronę przed czynnikami zewnętrznymi. Oczywiście wymienionych produktów możemy używać przez cały rok.
Istnieją także woski dedykowane do użytku na konkretnym kolorze czy odcieniu samochodu. Zwykle zawierają one dodatki, które delikatnie przyciemniają lakier lub lekko koloryzują go. Przed wyborem wosku musisz więc określić, czy poszukujesz produktu z dodatkiem ściemniającym lub koloryzującym czy chcesz czegoś zupełnie przezroczystego – uniwersalnego. Należy zauważyć, że sam stopień przyciemnienia lub koloryzacji jest bardzo delikatny – najczęściej w zakresie 2 – 4%, nie musisz więc obawiać się, że użyty produkt zadziała na lakierze jak farba. Woski przyciemniające barwę (do użytku na czarnych i ciemnych kolorach) to np. Fusso Coat 12 Months Wax Dark, Dodo Juice Black Widow. Woski koloryzujące to np. Dodo Juice Scarlet Fever, Dodo Juice Banana Armour – obydwa przeznaczone do użytku na lakierach o ciepłych odcieniach: czerwonym, żółtym, pomarańczowym. W sklepie Liberty Drive, każdy produkt jest dokładnie opisany – jeśli jakiś wosk dedykowany jest do konkretnego odcienia lakieru, zostało to zaznaczone w opisie.
Dostaję również zapytania o wosk na rysy. Rzeczywiście na rynku jest grupa produktów, które w pewnym stopniu są w stanie zamaskować małe rysy w powłoce lakieru bezbarwnego. Jeśli posiadasz samochód, na którego karoserii pod słońcem widać zarysowania możesz spróbować użyć wosku z substancjami wypełniającymi. W tym przypadku rysy nie zostaną usunięte, lecz zamaskowane wypełniaczem. Czy takie rozwiązanie jest trwałe? Nie, wypełniacz po jakimś czasie zostanie wypłukany i proces woskowania trzeba będzie powtórzyć. Dobre woski są w stanie maskować małe rysy przez 2 – 3 miesiące. Jest to idealne rozwiązanie dla osób, które nie mają czasu lub nie chcą przeznaczać środków na polerowanie samochodu i w jednym kroku chcą pozbyć się małych rys oraz zabezpieczyć i nabłyszczyć lakier. Dobre woski z dodatkiem wypełniaczy to między innymi: Meguiar’s NXT Generation Tech Wax 2.0, Dodo Juice Scarlet Fever czy SOFT99 New Scratch B&D. Jeśli Twój samochód posiada mocniejsze rysy, sprawdź mój poradnik na temat ręcznego polerowania lakieru.
Myślę, że opisałem najważniejsze czynniki, które powinny być brane pod uwagę przy wyborze wosku samochodowego. Jeśli jednak masz jeszcze jakieś wątpliwości lub pytania dotyczące wyboru odpowiedniego produktu, możesz do nas napisać lub zadzwonić – chętnie pomożemy.

Jak nakładać wosk samochodowy?
Wiele osób pyta, czy może samodzielnie nałożyć wosk samochodowy. Odpowiedź brzmi: tak. Aplikacja wosku jest zadaniem prostym, chociaż trzeba być przy tym bardzo dokładnym. Przede wszystkim należy pamiętać, że wosk kładzie się na odpowiednio przygotowaną powierzchnię. Zależnie od stanu lakieru, przed nałożeniem wosku konieczne może być wykonanie pełnej dekontaminacji a w niektórych przypadkach także polerowania. Odpowiednie przygotowanie powierzchni będzie kluczowym czynnikiem, który bezpośrednio wpłynie na ostateczny efekt oraz na trwałość powłoki. Nawet najlepszy wosk nie będzie trwały na samochodzie, który był brudny w momencie nakładania wosku. To samo tyczy się efektu połysku – żaden wosk nie stworzy dobrego połysku na porysowanym i zanieczyszczonym lakierze. Na blogu Liberty Drive znajdziesz opis tego, jak wykonać dekontaminację oraz poradnik dotyczący polerowania lekkich i średnich zarysowań.
Gdy Twój lakier jest już przygotowany do woskowania należy jeszcze zabezpieczyć plastikowe, niemalowane elementy nadwozia, takie jak: podszybie, dysze spryskiwaczy szyby, uszczelki drzwi itp. Wiele wosków w kontakcie z takimi powierzchniami zostawi na nich mocny, biały nalot, którego zmycie będzie trudne. Najlepiej będzie okleić te elementy zwykłą taśmą maskującą. Niektóre woski są bezpieczne w kontakcie z plastikami, jeśli Twój wosk posiada tę cechę, jego producent na pewno napisał o tym na opakowaniu – wtedy nie musisz niczego zabezpieczać przed aplikacją. Gdyby jednak zdarzyło Ci się zabrudzić któryś z plastików to najlepszym sposobem na pozbycie się białego nalotu będzie przemycie go szmatką nasączoną alkoholem izopropylowym IPA.
Większość wosków nakłada się podobnie a szczegółowe instrukcje producenta dotyczące tego procesu dla konkretnego produktu są zawsze podane na opakowaniu. Nie wykonuj aplikacji w pełnym słońcu ani nie nakładaj wosku na gorące nadwozie. Polecam to zadanie wykonywać element po elemencie: np. zacznij od maski i po ukończeniu przejdź do kolejnego elementu, np. drzwi. Niezależnie od tego czy posiadasz twardy wosk, miękki wosk czy wosk w płynie aplikacja będzie wyglądała podobnie. Na gąbkowy aplikator nałóż cienką warstwę produktu. W przypadku twardych i miękkich wosków przyłóż aplikator do powierzchni wosku i wetrzyj w niego środek, w przypadku wosku w płynie nanieś na aplikator kilka kropel preparatu. Rozprowadź wosk po wybranym elemencie samochodu, nakładając cienką warstwę produktu ruchami krzyżowymi: najpierw prowadź aplikator z góry na dół elementu a następnie od lewej do prawej strony. Odczekaj do kilku minut aż wosk wyschnie – w miejscu aplikacji zacznie pojawiać się biały nalot. Spoleruj nalot miękką mikrofibrową ściereczką, tak aby nie pozostawał żaden ślad a powierzchnia stała się przejrzysta. Dla najtrwalszego efektu poleca się nakładanie dwóch cienkich warstw wosku. Nie nakładaj preparatu grubymi warstwami – będziesz miał problem ze spolerowaniem go.
Po nałożeniu dwóch warstw wosku proces jest zakończony. Najlepiej nie myć ani nie eksponować samochodu na deszcz w ciągu najbliższych 24h, dzięki temu wosk uzyska najlepsze wiązanie z powierzchnią. Jako dodatek napiszę, że są woski, które nie wymagają polerowania – wystarczy nanieść je na powierzchnię i wetrzeć. Jeśli masz tego typu produkt Twoje zadanie jest ułatwione, choć zwykle trwałość tych wosków jest niższa niż trwałość powłok polerowanych.

Trwałość wosku samochodowego
Trwałość wytworzonej powłoki zależy od kilku czynników. Są nimi: jakość nakładanego produktu, odpowiednie przygotowanie powierzchni, warunki eksploatacji samochodu oraz sposób mycia/pielęgnacji karoserii. Jeśli chodzi o czas utrzymania powłoki to przy każdym wosku sprzedawanym w Liberty Drive jest informacja o realnej, przetestowanej trwałości tego wosku. O przygotowaniu powierzchni pisałem już w poprzednim akapicie, przypomnę tylko, że źle przygotowana powierzchnia znacząco skróci trwałość i stopień ochrony powłoki woskowej. Kluczowe są także warunki eksploatacji. Częste deszcze, jazda po brudnych drogach, mróz i brak garażu będą czynnikami, które wpłyną na skrócenie realnego czasu trwałości wosku na samochodzie.
Bardzo ważnym zabiegiem jest też regularna pielęgnacja powłoki. Każde mycie samochodu będzie osłabiało nałożony wosk, co oczywiście nie znaczy, że mamy w ogóle go nie myć. Polecam jednak do mycia używać szamponów, które są bezpieczne dla wosku, np. Dodo Juice Born To Be Mild. Na myjniach automatycznych oraz samoobsługowych zwykle używana jest agresywna chemia, która szybko rozpuści nałożoną na samochód powłokę, więc jeśli masz możliwość mycia ręcznego, polecam wybieranie tej opcji. Dodatkowo możemy wzmacniać nasz wosk, używając…
Szampon z woskiem, quick detailer, quick wax
Są to produkty stosowane pomiędzy regularnym woskowaniem, które wzmocnią wosk nałożony na samochód oraz odświeżą znacząco wygląd lakieru. Szampon z woskiem to preparat, który rozpuszcza brud, ale jest bezpieczny dla powłoki woskowej. Dodatkowo w składzie zawiera wosk, który nanoszony jest wraz z każdym ruchem gąbki. Rewelacyjnym szamponem z woskiem jest Meguiar’s Ultimate Wash&Wax który w każdym myciu rozprawia się z brudem i dodatkowo nabłyszcza oraz zabezpiecza lakier. Quick Detailer, quick wax to środki w płynie aplikowane zwykle atomizerem, zawierające w składzie wosk. Ich nanoszenie jest bardzo proste – wystarczy rozpylić substancję na samochód i wytrzeć mikrofibrą, więc aplikacja na całym nadwoziu zajmuje zaledwie kilka minut. Quick detailery zostawiają zwykle głęboki blask i dobre kropelkowanie, dodatkowo nie brudzą plastików. Ich wadą jest jednak trwałość, która zwykle wynosi od tygodnia do 2, 3 tygodni. Dobrym rozwiązaniem jest używanie produktu typu quick detailer po każdym myciu samochodu. Mogę tutaj polecić Meguiar’s Ultimate Quik Wax, który jest bardzo wydajny i stanowi najwyższą półkę na rynku.
Podsumowanie
Podsumowując artykuł, muszę jeszcze zaznaczyć, że wiele osób pyta o ranking wosków samochodowych. Cóż, jak widzicie wybór wosku jest uzależniony od konkretnych potrzeb i to właśnie nimi powinniśmy kierować się wybierając właściwy produkt. Każdy przypadek jest indywidualny i nawet jeśli opieralibyśmy się o jakiś ranking, jego zwycięzca mógłby nie sprawdzać się dobrze w naszym zastosowaniu. Wszystkie produkty sprzedawane w sklepie Liberty Drive są najwyższej jakości i jeśli szukasz dobrego wosku samochodowego to u nas go znajdziesz, wystarczy tylko dopasować wybór do potrzeb.
Czy warto woskować samochód? Osobiście wielokrotnie przekonałem się, że tak. Z doświadczenia na swoich samochodach wiem, że wosk zapewnił odpowiednią konserwację, przez co nie miałem aż tak dużych problemów z korozją jak samochody o które nikt zupełnie nie dba. To samo dotyczy działania kwaśnych deszczów czy promieniowania UV – lakiery na moich samochodach zawsze wyglądają świeżo, pomimo, że nie posiadam garażu. Nigdy nie miałem problemu z wyblaknięciem, oksydacją czy zmatowieniem lakieru na samochodzie na którym położyłem dobry wosk.
Dodaj komentarz