Dekontaminacja, czyli ręczne mycie samochodu w taki sposób aby pozbyć się wszelkich zabrudzeń i pozostawić nadwozie idealnie czyste i gotowe do dalszych prac. W tym artykule opiszę ten nieskomplikowany, choć czasochłonny proces i dam kilka porad odnoście wyboru środków do mycia samochodu. Dekontaminację wykonuje się zwykle przed przejściem do kolejnych etapów prac, np. przed polerowaniem lakieru. Nie chodzi tylko o pozbycie się zabrudzeń widocznych gołym okiem – błota czy kurzu, ale przede wszystkim tych niewidocznych. Kiedy dotkniesz lakieru gołymi palcami, poczujesz, że jest on chropowaty. Te chropowate elementy to zazwyczaj przyklejone żywice i soki z drzew, resztki smoły czy asfaltu, przyklejone owady i różne inne zabrudzenia drogowe. Próba polerowania lakieru z tymi wszystkimi pozostałościami przyklejonymi do niego byłaby raczej opłakana w skutkach – podczas polerowania zaczęłyby odklejać się i rysować lakier. Efektem pracy byłyby jeszcze większe zarysowania niż przed pracą.
Wstępne mycie
Zacznij od zmycia z samochodu całej „luźnej” warstwy brudu. Zrobisz to za pomocą myjki ciśnieniowej. Jeśli jej nie posiadasz, możesz podjechać na dowolną myjnię samoobsługową i wymyć całe błoto, kurz, ptasie odchody itp. Jeśli lubisz pracę przy swoim samochodzie i będziesz pracował przy jego detailingu częściej to polecam zakup pianownicy i używanie aktywnej piany, np. ADBL Jelly Bean. Aktywna piana jest dobrym sposobem na jeszcze efektywniejsze mycie, gdyż nie ścieka od razu z karoserii i dzięki jej użyciu lepiej rozpuścisz brud.
Gdy wstępne mycie ciśnieniowe zostało wykonane, przejdź do ręcznego mycia samochodu metodą na dwa wiadra. Metoda ta polega na użyciu dwóch wiader: z wodą czystą i brudną. W jednym wiadrze zrób roztwór wody z szamponem samochodowym a do drugiego nalej tylko wody. W miarę możliwości polecam używanie jak najcieplejszej wody. W wiadrze z szamponem namaczaj gąbkę i „ściągaj” nią brud z karoserii a w wiadrze z samą wodą płucz gąbkę. Możesz także wyposażyć się w zestaw wiader z separatorem brudu, który jeszcze skuteczniej pozwoli płukać gąbkę. Kiedy cały samochód jest już w ten sposób umyty spłucz go wodą pod ciśnieniem. Jeśli chodzi o szampony to jest ich kilka, które śmiało mogę polecić. Do bardzo mocnych zabrudzeń i przed korektą lakieru polecam np. ADBL Shampoo Pro, do regularnych zabrudzeń dobrym rozwiązaniem będzie np. Meguiar’s NXT Generation Car Wash czy Soft99 Neutral Shampoo. Ogólnie wszystkie szampony z naszego sklepu sprawdzą się świetnie, ale do dekontaminacji używaj tych bez wosków i dodatków nabłyszczających.

Usuwanie przyklejonych zanieczyszczeń
Jest to pierwszy etap usuwania tych „niewidocznych” zanieczyszczeń. Są to najczęściej żywice, soki z drzew, owady, resztki asfaltu, film olejowy czy ślady po paliwach. Te zanieczyszczenia są zbyt silne aby szampon lub aktywna piana mogły je rozpuścić i trzeba na tym etapie użyć środków specjalnie do tego przeznaczonych. Zdecydowanie polecam użycie ADBL Tar and Glue Remover – jest to środek nanoszony za pomocą spryskiwacza. Jeśli wolisz środek w sprayu to zastosuj Soft99 New Pitch Cleaner, on także bardzo dobrze poradzi sobie z przytwierdzonym brudem. Spryskaj powierzchnię karoserii wybranym preparatem i odczekaj kilka minut. W tym czasie środek rozpuści zanieczyszczenia. Nie możesz jednak dopuścić do wyschnięcia go na karoserii – po kilku minutach spłucz wszystko wodą pod ciśnieniem.
Glinkowanie
Pomimo, że środki do rozpuszczania zabrudzeń są silne i skuteczne, to zwykle nie dadzą rady rozpuścić 100% zabrudzeń. W drugim etapie usuwania przyklejonych zanieczyszczeń użyj glinki samochodowej. Glinka do lakieru to preparat, który w konsystencji przypomina plastelinę, tylko trochę twardszą. Za jej pomocą „zerwiesz” z lakieru ostatnie przyklejone zanieczyszczenia. Podczas używania glinki konieczne jest zastosowanie jakiegoś lubrykantu, gdyż glinką pociera się bezpośrednio o lakier i na sucho można go porysować. Użyj roztworu wody z szamponem samochodowym, tak, aby powierzchnia na której pracujesz była cały czas mokra, spryskuj ją atomizerem. Do bardzo uporczywych zanieczyszczeń polecam glinkę ValetPRO Blue Traditional, do regularnych zabrudzeń polecam Soft99 Surface Smoother Mini lub Dodo Juice Easy Glider Clay Bar. Oderwij kawałek glinki, mniej więcej 1/10 kostki, która znajduje się w opakowaniu i rozpłaszcz ją w palcach. Przeciągaj glinką po czyszczonym elemencie posuwistymi ruchami. Nie dociskaj glinki do powierzchni, powinna ona przesuwać się swobodnie. Pamiętaj o ciągłym zwilżaniu powierzchni, tak aby nie pracować glinką „na sucho”. Sprawdzaj powierzchnię gołymi palcami, teraz powinna być już idealnie gładka. Regularnie kontroluj też stan glinki – zabrudzenia oderwane z karoserii są na glince i gdy już się ona zabrudzi trzeba zacząć używać nowego kawałka. Jeśli glinka wypadnie Ci z rąk i przyklei się do niej piasek lub ziemia musisz niestety wyrzucić ten kawałek.
Mycie końcowe
Na sam koniec samochód należy jeszcze raz dokładnie umyć ręcznie, tak aby zmyć z niego wszystkie zanieczyszczenia, które udało się usunąć w poprzednich krokach. Powtórz czynności opisane w pierwszym kroku. Gotowe – karoseria Twojego samochodu jest już idealnie czysta. Możesz teraz przejść do kolejnego etapu prac związanych z odświeżaniem lakieru, na przykład do polerki ręcznej. Jeśli masz jakieś pytania odnośnie dekontaminacji samochodu, możesz skomentować ten artykuł, napisać przez nasz formularz kontaktowy lub napisać na naszym Facebooku lub Twitterze. Możesz też polubić nas na Instagramie!
PS: Możesz także dowiedzieć się jak porządnie wyczyścić koła w samochodzie.
Dodaj komentarz