Posiadasz Cadillaca lub Lincolna z lat ’90 i masz problem z klapą bagażnika? Klapa „leży” nierówno, wystaje ponad krawędzie bagażnika lub opada pod nie? Najprawdopodobniej występuje u Ciebie awaria zamka klapy. W większości Cadillaców i Lincolnów z lat 1990 – 2002 stosowany był mechanizm dociągania klapy oparty o silniczek elektryczny, przekładnię i prosty mechaniczny system sterowania. Na wielu forach o samochodach amerykańskich regularnie pojawiają się tematy jak to naprawić, więc wrzucam poradę – sam przez to przechodziłem i udało mi się niskim kosztem problem wyeliminować.
W poprawnie działającym zamku, po zamknięciu klapy bagażnika, powinna ona zatrzasnąć się około 1 cm od krawędzi bocznych bagażnika i dociągnąć się do równego poziomu z krawędziami. Jeśli u Ciebie nie zamyka się równo, nie dociąga się lub musisz mocno trzaskać klapą aby ją zamknąć, zwróć uwagę czy po zamknięciu klapy słychać dźwięk silniczka w okolicy zamka klapy. Jeśli nie, w pierwszej kolejności sprawdź bezpiecznik silniczka – zależnie od modelu samochodu, musisz znaleźć go w którejś ze skrzynek z bezpiecznikami. Jeśli bezpiecznik jest cały, musisz dostać się do zamka w bagażniku (nie w klapie – tam nic nie ma). Najczęściej wystarczy tylko podwinąć tapicerkę i będziesz miał dostęp do całego mechanizmu. Zlokalizuj 4-pinową wtyczkę, która podłączona jest do modułu i odepnij ją. Sprawdź czy do wtyczki dochodzi zasilanie – pomiędzy czarnym przewodem i którymś z kolorowych przewodów powinno być stałe +12v na otwartej klapie. Jeśli nie ma zasilania na wtyczce a bezpiecznik jest cały, będziesz musiał szukać przerwy w obwodzie „po kablu”. Jeśli zasilanie na wtyczce jest obecne, przyczyną jest sam zamek.

Najłatwiejszym sposobem na naprawę jest zakup nowego mechanizmu. Dobry zamiennik kosztuje 100$, oryginał około 240$. Do tego trzeba wliczyć przesyłkę z USA. Jeśli jednak chcesz zrobić to taniej i masz podstawowe zdolności manualne to możesz wypróbować mój sposób. Przyczyną niedziałającego mechanizmu jest najczęściej to, że element sterujący, ten z łącznikiem, ma brudne i zaśniedziałe styki. Poniżej instrukcja jak to wyczyścić:
- Wykręć zamek z samochodu, jest on mocowany na 2 śrubach 10mm.
- Po wyjęciu zamka musisz odkręcić element sterujący (oznaczyłem go czerwonym kółkiem na poniższym zdjęciu), jest on zamontowany na 3 śruby „gwiazdki”. UWAGA: nie rozbieraj przekładni, jest ją ciężko później złożyć.
- Na tym etapie masz bezpośredni dostęp do styków silniczka, podłącz zasilanie 12v aby sprawdzić czy silniczek jest sprawny – jeśli po podaniu zasilania silniczek się obraca przejdź do następnego kroku, jeśli nie – musisz niestety kupić całą część.
- Teraz najgorsze zadanie – musisz rozebrać (nierozbieralny) element sterujący. Jest on zmontowany na stałe za pomocą dwóch metalowych tulejek, takich jakby nitów. Ja te tulejki rozciąłem Dremelem. Później w ich miejsce wstawiłem zwykłe śruby z nakrętkami – trzyma równie dobrze i da się zamontować, ale musi to być śruba małej średnicy, coś koło 6-8 mm.
- UWAGA: przeczytaj zanim otworzysz element sterujący. Rozkładaj go powoli, w środku jest sprężynka, dźwignia i łącznik, przyjrzyj się jak to jest złożone (zrób zdjęcie) gdyż łatwo się później pomylić przy montażu i stracić mnóstwo czasu na kombinowanie „jak to było”. Gdy masz już fotkę to rozbierz wszystko na części.
- W moim przypadku wszystko było zalane jakąś cieczą/starym smarem a każdy styk był zaśniedziały/skorodowany, załączam fotkę. Tutaj będzie potrzebny alkohol izopropylowy, który kupisz w naszym sklepie. Umyj dokładnie wszystkie styki alkoholem IPA, możesz wykorzystać do tego mały pędzelek. Następnie za pomocą nożyka monterskiego lub kawałka papieru ściernego przetrzyj/przeszlifuj delikatnie wszystkie powierzchnie kontaktowe. Sprawdź też, czy niektórych blaszek nie trzeba podgiąć, u mnie jedna się „wypracowała” i nie stykała, wystarczyło ją lekko naciągnąć. Przetrzyj jeszcze raz wszystko za pomocą alkoholu IPA. Możesz też sprawdzić kontakt na poszczególnych obwodach tego mechanizmu za pomocą woltomierza z pomiarem rezystancji. Nie będzie potrzebny Ci żaden schemat, gdyż ten układ jest tak prosty, że łatwo zorientujesz się pomiędzy którymi stykami powinien być kontakt.
- To powinno rozwiązać problem. Teraz pora aby złożyć element sterujący i zamontować go z powrotem na mechanizmie zamka. W miejsce tulejek musisz wstawić małe śruby, nie polecam klejenia tego pudełeczka, gdyż jeszcze nie wiadomo czy nie będzie trzeba czegoś poprawić.
- Gdy zamontujesz element na zamku, pora wypróbować całość. Przed wkręceniem zamka na swoje miejsce podłącz go do 4-pinowej wtyczki. Po podłączeniu i naciśnięciu tej czarnej „stopki” silniczek powinien zacząć się obracać i zamek będzie się „chował”. Po puszczeniu przycisku silniczek powinien zacząć obracać się w drugą stronę i zamek wysunie się. Jeśli działa to w taki sposób, możesz zainstalować zamek. Jeśli nie działa, to znaczy, że w elemencie sterującym cały czas coś nie kontaktuje i musisz to poprawić.
Mam nadzieję, że powyższy poradnik pomógł oszczędzić Ci trochę pieniędzy i naprawić zamek w Twojej klapie. Jeśli jednak nie udało się mimo wszystko uruchomić zamka będziesz musiał kupić cały element. Jeśli masz jakieś pytania odnośnie tej naprawy możesz zadać je w komentarzu.


Credits:
- Lincoln Town Car photo from Wikimedia: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:LTC_exterior_rear.jpg
Dodaj komentarz